Lic. Livsstilskonsult och Dipl. Kostrådgivare Therése Strange

Kvarg eller inte?

Lämna en kommentar

Kvarg har fått ett riktigt uppsving under senaste året. I butikerna säljs kvarg som aldrig förr. Kvarg innehåller mycket protein så det skapar bra mättnad. Men då den är gjort av mjölk så är den så klart inte okej för den som inte tål mjölk eller laktos då den är sprängfull med kasein(mjölkprotein). Återkommer till detta en annan gång…

MEN de allra flesta kvarg-sorter är smaksatta och därmed även sötade på ett eller annat sätt. ”Utan socker” står det på många, låter ju toppen! Men då är de med all säkerhet sötade med sötningsmedel vilket är ännu sämre för kroppen än vanligt socker. Kolla innehållsförteckningen!

Om du eller barnen ska äta kvarg så välj då den naturella. Den är lite kärv i smaken men söta den med lite honung och ät tillsammans med bär så är den väldigt god! Lite frön eller nötter på toppen så blir det ännu bättre ur näringssynpunkt, gott också med lite tuggmotstånd.

Ett bra mellanmål våra för barn. De behöver protein så att de håller blodsockret på en bra och stabil nivå. Inte ett mellanmål baserat på snabba kolhydrater (mackor, drickyoghurt, risifrutti eller  vaniljyoghurt med vit chokladmüsli…) som får blodsockret att åka bergochdalbana…

Annonser

Författare: Levaklokt.se

Tjej mitt i livet som vill leva klokt, inspirera och njuta av allt som livet ger. Naturligt, arteget och glutenfritt för en bättre hälsa. Lic. Livsstilskonsult och Dipl. Kostrådgivare utbildad hos Anna Hallén våren 2016

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s