Lic. Livsstilskonsult och Dipl. Kostrådgivare Therése Strange

Rödbetan

Lämna en kommentar

Tills för inte alltför länge sedan var rödbetor för mig ett inlagt tillbehör till pytt i pannan(som jag för övrigt inte gillar). Någon gång hade jag nog ätit en kokt bit rödbeta och tyckt att det var okej, men inte så mycket mer.

MEN vad mycket mera rödbetan är! Jag har upptäckt att rå rödbeta är fantastiskt gott, jag kan äta den rakt av som ett äpple men även riven/hackad i en salladsblandning. Gärna blandad med hackad vitkål och kanske en morot. På med lite god olja och salt eller en klick creme fraiche eller yoghurt för att få en lite ”rundare” variant. Eller varför inte med lite smulad fetaost i.

Vi ugnsrostar också rödbetor tillsammans med sötpotatis, lök och broccoli. Blir ett av de godaste tillbehören som jag vet. Smakar näst intill himmelskt med lite getost på toppen 🙂

Rödbetan innehåller bl a nitrit som sägs öka syreupptagningsförmågan, boosta immunförsvaret, hjälpa till att förebygga både cancer, stroke och diabetes. Rödbetor hjälper också levern med sin reningsprocess, bra va´? Och betaninet i den röda färgen är också blodtryckssänkande 🙂

Så: MER RÖDBETOR ÅT FOLKET 😉

Annonser

Författare: Levaklokt.se

Tjej mitt i livet som vill leva klokt, inspirera och njuta av allt som livet ger. Naturligt, arteget och glutenfritt för en bättre hälsa. Lic. Livsstilskonsult och Dipl. Kostrådgivare utbildad hos Anna Hallén våren 2016

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s