Lic. Livsstilskonsult och Dipl. Kostrådgivare Therése Strange

Riskakorna igen

2 kommentarer

images

Så kom då ett utrop igen från livsmedelsverket att ris innehåller arsenik och att barn inte bör äta risprodukter mer än ett par ggr per vecka. Detta gäller även ekologiska risprodukter eftersom arseniken finns naturligt i marken och riset suger upp det oavsett odlingssätt. Fullkornsrisprodukterna innehåller om möjligt ännu mer arsenik än de vitare då arseniken lagras extra bra i skalet. Så att välja fullkorn för att känna sig nyttigare gäller alltså inte riset.

Som förälder bör man tänka på alla sorters risprodukter, inte bara riset till middagen. Risifrutti, risgröt, frukostflingor med ris och alla dessa riskakor som äts i tid och otid. Vad hände egentligen när riskakor smaksatta med diverse syntetiska smaksättare blev ett, enl många föräldrar, fullgott alternativ till frukt eller matsäck när barnet går till förskola/skola? Hur tänkte man då? Många gånger har framförallt vår yngsta dotter påtalat att ”alla andra” har med sig riskakor med ost/pizzasmak till skolan och att det känns lite orättvist att inte hon får… Då jag numera jobbar i skolan så bekräftar jag också detta fenomen. Många är de barn som har med sig både 2, 3 och 4 st riskakor varje dag eller hör och häpna ett halvt paket som de går och småäter av under dagen istället för att äta en medhavd frukt eller en grönsak. Förutom arseniken, som är cancerframkallande enl livsmedelsverket, så innehåller de smaksatta riskakorna även smakförstärkaren E 621 (glutamat) som för vissa individer skapar både huvudvärk och beroende och det kan också framkalla hyperaktivitet hos många barn.

Så för mig känns det viktigt att vi tar vårt ansvar och får bort dessa riskakor ur barnens ryggsäckar. Sprid gärna detta vidare till andra föräldrar. Vad är det för fel på en hederlig frukt/grönsak eller en liten smörgås som mellis?

Vad gäller riset till måltider så läste jag hos livsmedelsverket att man kan minska halten av arsenik till hälften i riset om man kokar det i mycket vatten där resterna hälls av innan servering. Och så är det som alltid annars också viktigt att variera sin kost för att sprida sina intag av näringsämnen men även eventuella gifter.

Annonser

Författare: Levaklokt.se

Tjej mitt i livet som vill leva klokt, inspirera och njuta av allt som livet ger. Naturligt, arteget och glutenfritt för en bättre hälsa. Lic. Livsstilskonsult och Dipl. Kostrådgivare utbildad hos Anna Hallén våren 2016

2 thoughts on “Riskakorna igen

  1. Såg också detta, har utkämpat samma krig med barnen med de smaksatta riskakorna, visst är det konstigt att det ses som ett alternativ till frukt och grönsaker. Alltid roligt att läsa dina inlägg, vi tycker lika i mycket.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s