Lic. Livsstilskonsult och Dipl. Kostrådgivare Therése Strange

Varför utesluta gluten?

4 kommentarer

vetemjöl

Celiaki/glutenintolerans är en svår sjukdom där tarmen är ordentligt skadad. Detta visar sig på ett blodprov på vårdcentralen eller genom undersökning av tarmen.

Men man kan må dåligt av gluten utan att ha celiaki. Varför många kan må dåligt av att äta gluten är en hel vetenskap. Men enkelt kan man förklara det med att gluten är svårsmält för kroppen och att gluten i många fall skadar tarmfloran och får fel sorts bakterier och svampar att ta fart och växa till sig (detsamma gäller socker). De felaktiga bakterierna i sin tur trycker undan de goda bakterierna som skyddar oss. I vissa fall kan också gluten skada tarmslemhinnan och göra den genomsläpplig för partiklar som tar sig ut i blodet. Om man har riktig otur så reagerar kroppen mot detta och kan skapa, förutom magbesvär, även överkänslighet, hudproblem, inflammationer eller någon autoimmun sjukdom.

Vårt moderna vetemjöl innehåller också betydligt mer gluten än de ursprungliga sorterna som våra förfäder använde. Man har med åren förädlat våra sädesslag och då i synnerhet vetet för att de ska bli allt mer motståndskraftiga, snabbväxande och starkare i axet och stjälken. Detta har medfört att man också har ”nallat på” kvalitén och näringen.

Att byta till glutenfritt har inga som helst nackdelar anser jag (inte ens för barnen). Mjölbaserad mat som bröd, pasta, bulgur och couscous innehåller inte särskilt mycket näring och vitaminer utan man kan med fördel byta ut det mot andra alternativ. Vill man äta kolhydrater så välj glutenfritt, men se upp med det glutenfria sortimentet i butikshyllan då många av produkterna har lååånga innehållsförteckningar och väldigt snabb energi. Välj hellre ”naturligt” glutenfritt som bovete, quinoa, kokosprodukter, potatis, mandel- och nötmjöler (dock mkt kolhydrater) etc.

Om man vill dra ner på kolhydrater för hälsans eller viktens skull så går det också alldeles utmärkt. Öka på mängden grönsaker (tänk så färgglatt som möjligt) och ät tillsammans med någon form av protein (ägg, fisk, kött, vilt) och fett (smör, kokosolja, rapsolja, olivolja). En näringsrik måltid som gör gott för hälsan 🙂

Vill man inte utesluta gluten helt och känner att man inte har några större hälsoproblem så kanske man ändå kan minska på mängden. Att inte äta glutenbaserat till både frukost, lunch och middag i form av mackor, pastasallad och bulgur till köttgrytan… Byt successivt ut 😉

Annonser

Författare: Levaklokt.se

Tjej mitt i livet som vill leva klokt, inspirera och njuta av allt som livet ger. Naturligt, arteget och glutenfritt för en bättre hälsa. Lic. Livsstilskonsult och Dipl. Kostrådgivare utbildad hos Anna Hallén våren 2016

4 thoughts on “Varför utesluta gluten?

  1. Jättebra inlägg om gluten. Jag delar på Saras Evigas Facebooksida! Tack för att du delar med dig och sprider kunskap om detta.

    Gilla

  2. Tack, din kommentar gör mig glad 😊
    Kram Therése

    Gilla

  3. Precis vad jag behövde läsa, har blivit en del slarv från min sida på sistone och det känns i kroppen och framförallt magen, behövde en påminnelse om varför jag valde bort gluten.

    Gilla

  4. Åsa
    Ja, vi har alla ett val. Men ibland väljer vi något som är mindre bra för våra kroppar. 😉 Men det är bara att börja lyssna till sin kropp igen och göra bra val från och med nu 😊
    Kram Therése

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s