Lic. Livsstilskonsult och Dipl. Kostrådgivare Therése Strange

D-vitamin

2 kommentarer

Palma_5

Sol-ljus är vi inte så bortskämda med den här årstiden även om vi har haft en ovanligt fin höst i år. Själv har jag tur som jobbar en hel del utomhus om dagarna, med mina förskoleklasselever. Då kan jag passa på att sola näsan den lilla stund som solen eventuellt är framme. Men de allra flesta andra sitter inomhus hela dagarna, det är mörkt när de kommer till jobbet på morgonen och det är mörkt när de går hem. Ständigt mörker alltså…

Genom solljuset och till viss del via kosten kan vi under sommarhalvåret få i oss tillräckligt med D-vitamin för att kroppens funktioner ska kunna fungera som de ska. MEN under vårt mörka halvår här uppe i norr så räcker inte D-vitaminet till.

”D-vitamin är mycket mer än ett vitamin – det kontrollerar hundratals viktiga processer i kroppen. D-vitamin är inte bara ett vitamin i raden av alla vitaminer som vi fått lära känna under de senaste 100 åren, det är också ett betydelsefullt hormon och, framför allt, en avgörande faktor för en välfungerande tarmflora och immunfunktioner – egenskaper som först på senare år blivit ordentligt uppmärksammade.”(professor Stig Bengmark på http://www.foodpharmacy.se)

Genom historien så var D-vitaminbrist en allvarlig åkomma som bl a gjorde skelettet mjukt med deformering av kroppen som följd. Även svåra tandskador pga D-vitaminbrist var vanliga. Kring 1920 upptäckte en ung läkare att man kunde bota detta tillstånd genom att äta fiskleverolja.

 

 

Enligt professor Bengmark (se ovan) så behövs dock betydligt högre doser av D-vitamin i kroppen än vad man tidigare har trott. Detta för att förutom tillhandahålla en bra skelettutveckling och undvika benskörhet hos äldre även hålla igång en fungerande tarmflora och ett optimalt immunförsvar.

Närmare ekvatorn finns inte D-vitaminbrist, men ju längre norrut man kommer så blir det allt vanligare. I Sverige är mild D-vitaminbrist snarare regel än undantag. Det är speciellt organen tarmarna, bisköldkörteln, hjärnan, njurarna och skelettet som är känsliga för låg tillgång till D-vitamin. En hel massa sjukdomar förknippas också i forskningen med denna brist. Särskilt viktigt verkar det vara att få i sig tillräckligt med D-vitamin under den tidiga delen av livet för att förebygga problem senare i livet.

Endast kosten kan tyvärr inte hjälpa mot bristen. De bästa källorna av ätbar D-vitamin är fet fisk, ägg och fet mjölk. Men vi kan inte äta tillräckligt mycket av dessa livsmedel för att vi ska få i oss tillräckligt med D-vitamin. Så vi behöver solljus. Kroppen behöver solas, dock med försiktighet så att man inte bränner sig. Om man ständigt smörjer huden med mycket hög solskyddsfaktor eller heltäcker kroppen med kläder för att skydda sig så får man inte heller i sig tillräckligt med D-vitamin. Med det säger jag inte att man ska ligga och steka sig en hel dag för D-vitaminets skull. Sola med försiktighet, men hela kroppen behöver exponeras för solljus en liten stund mitt på dagen varje dag för att tillgodogöra sig tillräckligt med D-vitamin.

Våra lager sedan sommaren tunnas snabbt ut när det börjar bli mörkare. I stort sett ingen nyproduktion kan ske så här långt norrut under vinterhalvåret. Kanske har det att göra med alla sjukdomsperioder som kommer från jul och framåt då våra lager är tomma?

”D-vitaminets förmåga att förebygga influensa och andra säsongsinfektioner är fenomenal” (professor Bengmark)

Vill du läsa mer om D-vitaminet eller det otroligt spännande tarmsystemet så gå in på Foodpharmacy och läs. En fantastisk fin blogg som på ett perfekt sätt blandar fakta med recept och snygga bilder mm. Professor Stig Bengmark står för en stor del av den djupgående faktan. Även professorn har en hemsida www.bengmark.com där du kan läsa mer om du är extra intresserad.

Hur mycket D-vitamin behövs då?

Det finns stora individuella skillnader i hur mycket som behövs, men detta är inget som mäts hos vårdcentraler etc. Men att vi behöver tillskott är ett som är säkert. Så ett tillskott av D-vitamin av god kvalitet i olja eller kapsel behöver vi alla dagligen för att vidhålla en god hälsa även under vinterhalvåret.

 

 

Annonser

Författare: Levaklokt.se

Tjej mitt i livet som vill leva klokt, inspirera och njuta av allt som livet ger. Naturligt, arteget och glutenfritt för en bättre hälsa. Lic. Livsstilskonsult och Dipl. Kostrådgivare utbildad hos Anna Hallén våren 2016

2 thoughts on “D-vitamin

  1. D-vitamin känns som ett super piller, vi har knappt varit sjuka sedan hela familjen började äta dessa för några år sedan. Blev dock förkyld här under hösten men några dagar jämfört mod omgivningens 5-6 veckor kändes lindrigt :-). Fortsätt skriva i din blogg så många kloka tankar, läser allt men kommenterar inte jämt.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s