Lic. Livsstilskonsult och Dipl. Kostrådgivare Therése Strange

Gröna quinoa-biffar

Lämna en kommentar

IMG_0814

För sisådär tio-femton år sedan så var jag hos en näringsterapeut i Stockholm för att göra ett test för att se om det var något som jag inte tålde. Redan på den tiden sökte jag … 😉

I alla fall så pratade hon då om att jag borde äta quinoa, som skulle vara en ört från sydamerika som skulle vara så nyttig och bra, om än smärre omöjligt att få tag på. Så det blev inget av det då…

Numera finns quinoa i varje matbutik och har blivit ett naturligt alternativ till pasta eller ris för många som inte vill äta gluten eller vill minska på riskonsumtionen pga senaste tidens arsenik-larm.

Här hemma har vi lyckats introducera quinoan just tack vare detta ”larm” som har gjort att ett av barnen helst inte äter ris… Och döm om min förvåning när plötsligt alla äter quinoan med god aptit. Tidigare har den ratats när jag har gjort ett försök.

Quinoa är en ört som växer vilt och odlas i främst Sydamerika. Quinoa är en källa till fullvärdigt protein, rik på kostfibrer, mineraler och vitaminer som zink, magnesium, B-vitamin, kalcium, järn, kalium, E-vitamin och fosfor.

Alltså är quinoan ett betydligt bättre alternativ till pasta (vetemjöl/gluten) som kolhydratskälla. Quinoan används kokt som den är eller kan användas för en matigare sallad eller i biffar etc.

Inspirerad av en fantastisk vegetarisk blogg Green Kitchen Stories  så provade jag härom dagen att göra quinoabiffar. Jag använde förvälld grönkål istället för spenat och tog även purjo och basilika i som krydda. Jag upplevde att smeten blev lite blöt, kanske pga den förvällda kålen. Detta gjorde att det blev svårt att få biffarna att hålla ihop i stekpannan. Men med varsam stekning och vändning så gick det hyffsat. Huvudsaken är att smaken var jättegod! 🙂

Och nu när jag tittar i deras recept igen så ser jag att de även har i lite havregryn 😉 Detta kanske löser mitt problem med den blöta smeten! Så jag testar det nästa gång.

IMG_0818

Recept: Gröna quinoabiffar

200 g okokt quinoa 
80 g havregryn
4 eko-ägg
200 g fetaost
100 g grönkål, lätt förvälld och hackad, eller färsk bladspenat

10 cm strimlad purjo

basilika
salt
kokosolja, smör eller ghee att steka i

Koka quinoan efter anvisning på paketet (skölj innan kokning för att få bort ev bitterämnen). Häll av ev överskottsvatten. Blanda med övriga ingredienser och forma till biffar som steks på låg-medelvärme i pannan.

Servera med grönsaker för en helt vegetarisk måltid eller som tillbehör till kött/fisk/fågel.

IMG_0819

Annonser

Författare: Levaklokt.se

Tjej mitt i livet som vill leva klokt, inspirera och njuta av allt som livet ger. Naturligt, arteget och glutenfritt för en bättre hälsa. Lic. Livsstilskonsult och Dipl. Kostrådgivare utbildad hos Anna Hallén våren 2016

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s