Lic. Livsstilskonsult och Dipl. Kostrådgivare Therése Strange

Hemgjord yoghurt och lite tarmflora

Lämna en kommentar

IMG_0942

Under de senaste månaderna så har jag lärt en hel del om tarmfloran. Det hela började i somras då jag på semestern läste Martina Johanssons bok ”Magstarkt-en bok om tarmfloran och magens nervsystem”. Sedan har jag läst en del i sociala medier men det var först när jag besökte Helen Kjellin  som poletten verkligen trillade ner hos mig. Nu förstår jag allt bättre vilken enorm betydelse vår tarmflora har för hälsan. Alltså är det mycket viktigt att hjälpa den på traven genom bra kost, mycket råa grönsaker, probiotika (kosttillskott med hälsosamma bakterier). Tarmfloran tycker INTE om gluten, socker och andra snabba raffinerade kolhydrater. Inte heller läkemedel och antibiotika som sätter hela systemet ur balans…

I alla fall, jag har totalrensat min kost under senaste månaderna. Gluten har jag ju inte ätit på länge men nu rök allt socker, jäst, svamp, mjölkprodukter etc för att svälta ut obalansen. Samtidigt har jag fyllt på med en massa goda bakterier och matsmältningsenzymer som Helen (se ovan) har hjälpt mig med.

För att bygga upp tarmfloran så att den blir stark och motståndskraftig så tillför jag nu även goda bakterier via mat förutom kosttillskotten.

Dessa goda bakterier finns i bl a mjölksyrade grönsaker och yoghurt.

Nyfiken som jag är så provar jag nu att göra egen yoghurt då jag tänker att den förmodligen är ännu mer full av goda bakterier än den man köper.

Det hela var ganska lätt. Jag hittade flera recept när jag googlade. Sedan la jag till lite eget för att jag tänkte att det kanske skulle funka.

IMG_0941

Hemgjord yoghurt

8 dl lantmjölk eller 6 dl mjölk och 2 dl grädde

0,5 dl naturell yoghurt

1 kapsel probiotika (mjölksyrebakterier)

Sätt ugnen på 45 grader. Värm mjölken i en kastrull till ca 40-45 grader. (Om man använder opastöriserad mjölk direkt från bonde så behöver den hettas upp till 96-98 grader). Blanda ner yoghurten. Öppna kapseln med probiotika och häll i. Blanda. Ställ in kastrullen med blandningen i ugnen. Stäng av ugnen men behåll lampan igång. Sedan låter du blandningen stå och gotta till sig i 8-10 timmar. Rör om i grytan när det är klart, häll upp i glasburk och ställ in i kylen.

Min blev lite rinnig denna första gång, ungefär som filmjölk, men smaken väldigt god 🙂 Andra gången hade jag i en del grädde. Då blev den tjockare och lite rundare i smaken.

Så detta ska absolut göras igen och igen, superenkelt och gott! Ett bra sätt att få i sig nyttiga bakterier till magen 🙂 Nu vill jag också prova egen kefir, men då behöver man köpa kefir-gryn. Det får bli ett projekt att testa under våren.

Annonser

Författare: Levaklokt.se

Tjej mitt i livet som vill leva klokt, inspirera och njuta av allt som livet ger. Naturligt, arteget och glutenfritt för en bättre hälsa. Lic. Livsstilskonsult och Dipl. Kostrådgivare utbildad hos Anna Hallén våren 2016

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s