Lic. Livsstilskonsult och Dipl. Kostrådgivare Therése Strange

Huden speglar tarmhälsan

Lämna en kommentar

 

sockerfriUnder flera år hade jag hudproblem som blossade upp och blev värre i perioder för att sedan hålla sig någorlunda lugna under andra. En hel massa triggers som jag försökte undvika kom jag fram till genom eget detektivarbete. Bl a sol (jag som älskar sol), stark mat, stress, socker, starka ostar och vin, allra värst var det röda vinet.

Vårdcentralen ställde diagnosen Rosacea, som är en hudåkomma som många gånger bryter ut hos kvinnor över 30 samt hos äldre män… I två omgångar fick jag lågdos långtids-antibiotika för att hålla det i schack. I nästa vända fick jag en stark kräm som jag skulle smörja på huden morgon och kväll. Men jag fick absolut inte utsätta mig för solljus med denna kräm på.

Min Rosacea yttrade sig på så vis att huden i ansiktet ofta rodnade, hettade och stacks. Ofta kände jag också direkt när de akne-liknande utslagen var på väg att blossa upp på framförallt kinderna. När det var som värst (och då var det inte lika illa som det kan vara för en del) så kände jag att jag helst inte ville träffa folk alls (svårt med mitt jobb i skolan…), då det kändes väldigt genant med dessa utslag.

Av olika anledningar så har jag under senaste året förbättrat min kosthållning radikalt. Allt socker är borta, det mesta av mejeriprodukterna, jag äter en hel massa grönsaker, aldrig halvfabrikat eller snabbmat… Senaste månaderna så har jag också börjat bygga upp min förmodligen skadade tarm (av bl a antibiotika och en hel massa socker som jag har ätit i mina da´r…) med hjälp av probiotika, anticandida-kur etc. Jag jobbar mig sakta men säkert mot färre inflammatoriska processer i min kropp.

OCH huden mår så mycket bättre! Utslagen är inte helt borta alltid, men det är helt överkomligt numera. Så här kan jag se tydliga samband mellan tarmhälsa och hud. Härom dagen skrev mina favoritbloggare Food Pharmacy om ämnet. Klicka på länken för att läsa inlägget. De har intervjuat en näringsterapeut om just detta samband. Intressant läsning om hur man kan bli av med dessa envisa problem genom att leva hälsosammare, utan medicinerna. Socker tror jag personligen är en av de största bovarna i dramat. Och numera tål jag även solen ganska bra 😀

Food Pharmacys 5 bästa råd för att förebygga bl a hudproblem och andra inflammatoriska åkommor:

”1. Skaffa dig en bra tarmhälsa!
2 Ät mycket grönsaker, bär och frukt i regnbågens alla färger.
3 Ha ett balanserat intag av essentiella fetter (EFA:s). Ät fet fisk, nötter, fröer, avokado, kallpressad/rå kokosolja och olivolja. Har du mjäll, akne, torr hy eller fet T-zon är risken högre för att du har en obalans i dina EFA:s.
4. Få i dig antioxidanter och antiinflammatoriska ämnen som ingfära, gurkmeja, grön te, mörk choklad (minst 70%) och grönsaker.
5. Balansera blodsockret och undvik insulintoppar.”

Annonser

Författare: Levaklokt.se

Tjej mitt i livet som vill leva klokt, inspirera och njuta av allt som livet ger. Naturligt, arteget och glutenfritt för en bättre hälsa. Lic. Livsstilskonsult och Dipl. Kostrådgivare utbildad hos Anna Hallén våren 2016

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s