Lic. Livsstilskonsult och Dipl. Kostrådgivare Therése Strange

Näs-andning för bättre hälsa

Lämna en kommentar

muntejpning

I ett tidigare inlägg så skrev jag att jag skulle återkomma till ”näsandning” och allt gott som det gör för hälsan. På min kurs till Lic Livsstilskonsult så lär vi oss en hel del om stresshantering och så klart en massa om processer som hela tiden pågår i kroppen och som många gånger avstannar eller minskar i effektivitet vid stress i kroppen.

Något som kan förbättra förutsättningarna till hälsa och en bättre sömn avsevärt är att andas med näsan. Det kan låta simpelt och som humbug. Men till saken hör att man inom den österländska delen av världen har vetat om detta i tusentals år. Inom yogan så andas man ofta genom näsan. Uppiggande effekt får du genom att hålla för vänster näsborre och bara andas genom höger medan det är lugnande att andas endast genom vänster. Har man problem med högt blodtryck så kan man t o m sänka blodtrycket lika effektivt som med medicin visar forskning. Då ska man andas genom vänster näsborre i 2 st 11 min-perioder per dag. Medveten och kvalitativ andning normaliserar även många av våra hormoner.

Vad är det då som händer vid näsandning? Kvävemonooxid (NO) bildas när man andas in och ut genom näsan. Denna vidgar luftrören, vidgar blodkärlen för att underlätta blodflödet. Kvävemonoxiden deltar även i nervsystemets funktion samt har förmåga att döda bakterier och virus. Vid inandning kommer NO att följa med luften ner till lungorna, speciellt effektivt om man andas genom näsan. Då NO är en kärlvidgare så kommer de blodkärl som är i kontakt med lungblåsorna att utvidgas. Detta innebär att en större mängd blod som passerar lungblåsorna kommer att kunna syresättas.

Hur kan man effektivt och enkelt skapa dessa hälsofördelar? Jo att börja andas genom näsan så ofta man kommer ihåg när man är vaken 😉 Men även se till att man andas genom näsan på natten när man sover. Då får man ju automatiskt dessa fördelar i 6-8 timmar per dygn. Men då man kanske inte kan kontrollera om man stänger munnen när man sover så kan man enkelt tejpa munnen lätt med kirurgtejp innan man somnar. 😀 Jag vet att det låter galet och första gången så känns det kanske som att man ska kvävas 😉 Men det funkar! Det kan kännas mindre obehagligt att tejpa lodrätt från näsan och ner över läpparna i stället för tvärs över hela.

Om man känner sig täppt och inte ”kan” andas genom näsan så kan man när man testar att påbörja detta ta nässpray i den ena näsborren och sedan tejpa munnen. Man gör så några få nätter och förhoppningsvis så lättar besvären då kvävemonoxiden är kärlvidgande. Sedan provar man att tejpa utan att ta nässpray för att se om det funkar.

Själv började jag tejpa munnen för en månad sedan när vi lärde oss kring detta på kursen. Som sagt ovant i början, men nu vill jag faktiskt inte vara utan då jag sover betydligt bättre! De övriga hälsofördelarna vet jag ingenting om ännu men att sova gott är mycket värt då jag har haft uppvaknanden i stort sett varje natt de senaste åren…

Annonser

Författare: Levaklokt.se

Tjej mitt i livet som vill leva klokt, inspirera och njuta av allt som livet ger. Naturligt, arteget och glutenfritt för en bättre hälsa. Lic. Livsstilskonsult och Dipl. Kostrådgivare utbildad hos Anna Hallén våren 2016

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s