Lic. Livsstilskonsult och Dipl. Kostrådgivare Therése Strange

Signalsubstanser i vår hjärna

1 kommentar

namnlöst

Jag har fått många nyvunna kunskaper som jag nu förstår är mycket viktiga i våra kroppar. Något som jag visste väldigt lite om tidigare är olika signalsubstanser som finns i vår hjärna och hur de till stor del kan påverka vårt mående. Jag kanske hade hört ordet serotonin tidigare vid något tillfälle men inte förstått vad det är eller vad det innebär. Jag trodde nog att kosten och träningen var det viktigaste för vår hälsa. Men tji fick jag 😉 Vårt inre system är så enormt mycket större än så. Man kan tänka sig att vi alla är som ett eget mixerbord med en ofantlig mängd knappar och reglage med olika inställningar. Om man ändrar på något i ena änden så kan det låta helt annorlunda… Vi är alla unika kroppar!

I och med min pågående kurs till Livsstilskonsult och kostrådgivare så har jag förutom allt annat även lärt mig en hel del om t ex serotonin och dopamin som är såå viktiga för vår hälsa!!!

Genetiskt har vi alla olika nivåer av signalsubstanserna. Dessa utgör en stor del av vår personlighet. Men vi kan också påverka nivåerna med vårt leverne.

Serotonin är en del av vårt ”ångestskydd”.Om vi har låga nivåer av serotonin så känner vi oss otrygga, rädda, sover dåligt etc. Vi känner oss som att vi hela tiden är hotade… Vi ökar vårt serotonin med lugn och trygghet. Vi kan även äta livsmedel som är rika på tryptofan som kan byggas om till serotonin i kroppen. Särskilt kalkon, kyckling, ägg och pumpakärnor är rika på tryptofan.

Dopamin är ”kicken i livet”, det som ger glädje och känsla av livslust. Låga nivåer av dopamin ger känslor som tristess, deppighet och meningslöshet. Dopaminet är dock snabbt på att haka på om man gör, för sig, roliga ”må bra-saker”. Det kan vara riktigt bra musik, att dansa loss på köksgolvet, att ringa en god vän, att skratta, träna, kramas osv. Även dopaminet kan boostas en del av mat. Här letar vi bl a tyrosin. Tyrosinrika livsmedel kan t ex vara valnötter, kalkon och vilt.

Det kan vara bra att tänka på i sammanhanget att bl a stress minskar BÅDE serotonin och dopamin i kroppen. Så då stressen redan gör att vi känner oss jagade så dimper serotonin-nivån så att ångestdämpningen minskar och rädslan ökar. Samtidigt minskar dopaminet som gör att man tappar lusten att göra något alls, man blir låg och deppig.

Dessutom blir man sugen av låga nivåer av serotonin och dopamin. Man vill ångestdämpa med något att äta respektive kicka igång sig med detsamma. Det som brukar funka bäst är dessvärre socker och snabba kolhydrater som ökar på stressen och ohälsan i kroppen…

För att må bra behöver vi känna trygghet OCH glädje i livet. Dopamin- och serotonin-aktiviteter behöver varvas och balanseras genom aktivitet-vila-aktivitet-vila. Det går alltså inte att vila sig ifrån stress och uttråkning då många blir liggande kvar under lång tid… MEN det är viktigt att mellan aktiviteter prioritera vilan. Och med vila menar jag ”lediga tankar”, yoga, mindfulness, qigong, en lugn skogspromenad etc. Eller att vila på soffan.

Om man är rejält utbränd och helt slutkörd så kan man så klart behöva vila under en lång tid, ofta flera månader, vissa ett år innan man orkar ta sig upp igen. Men sedan är det bra att komma igång och bygga upp sig med glädjefulla aktiviteter som varvas med vilan.

Det var lite på ytan om ett par av våra signalsubstanser…det finns fler 😉

 

Annonser

Författare: Levaklokt.se

Tjej mitt i livet som vill leva klokt, inspirera och njuta av allt som livet ger. Naturligt, arteget och glutenfritt för en bättre hälsa. Lic. Livsstilskonsult och Dipl. Kostrådgivare utbildad hos Anna Hallén våren 2016

One thought on “Signalsubstanser i vår hjärna

  1. Pingback: Dopamin-låg |

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s