Lic. Livsstilskonsult och Dipl. Kostrådgivare Therése Strange

Dopamin-låg

Lämna en kommentar

träning dopamin

Vissa dagar vaknar man utan energi och lust att göra något alls. Att ligga kvar i sängen känns trist och kroppen känns stel och trög. Men man orkar inte gå upp. När man väl pallrar sig upp så hänger axlarna och huvudet. Man har egentligen inte lust med så mycket alls. Idag var en sådan dag för mig… Det är lätt att fastna i detta läge. Särskilt om man känner såhär en tid utan att göra något åt det.

Då jag numera känner mig själv och har en hel del nyvunna kunskaper om hur kroppen fungerar så vet jag att det är aktivitet jag behöver när jag känner så. När jag har varit lugn och avslappnad under en längre tid så är det ju så klart jätteskönt. Men emellanåt känner jag att mina ”normala” dopamin-nivåer har sjunkit lite för lågt för mitt eget bästa 😉

I våras skrev jag ett inlägg om ett par av våra signalsubstanser, bl a dopamin. Det kan du läsa här .

Dopamin är en signalsubstans som man, precis som med andra signalsubstanser, har en personlig grundnivå av. Det är en del av vår personlighet. En del har en naturligt låg dopamin-nivå medan andra har en högre. Dopamin är ”kicken i livet”, livsglädje och aktivitet. Vi behöver alla olika ”kickar” för att må bra. Det gäller att hitta sina egna dopaminkickar 🙂 Genom sin livsstil och sina livsval kan man påverka dessa nivåer, då de inte är statiska, även om grunden är som den är.

För mig höjer jag dopaminet av bra musik på hög volym, dans, träning, att träffa vänner som ger mig energi, att uppleva roliga saker och skratt tillsammans med min familj, av stunder på jobbet med barnen där jag känner att det gick riktigt bra, att prata med och hjälpa andra med hälsofrågor och även genom att föreläsa, vilket jag hittills bara har testat en gång än så länge, men det kommer mer :-). Som ni hör så går vissa saker bort när man är på landet och har en soft semester 😉 Och när man dessutom har värk i kroppen så att jag inte kan träna som jag vill så dimper mitt dopamin ibland.

Och i morse var en sådan start. Men efter frukost trotsade jag de hårda vindarna, drog på mig träningskläder och hög musik i lurarna. Sedan iväg på en rask promenad (ön är väldigt liten så det är svårt att gå långt 😉 blandat med lugn korta jogging-inslag. Väl framme på andra sidan brände jag av några gamla aerobic-moves och lite knäböj mm. Sedan tillbaka igen för att landa på yogamattan för en halvtimmes yoga-stretch med utsikt över vågorna. Sedan dess är mitt humör på topp igen!

Så istället för att bädda ner sig i soffan då man känner sig nere så dra dig upp och gör något som ger just dig en kick. Vad tycker DU är roligt?

För sitt välmående är det mycket viktigt att hela tiden variera med aktivitet-vila-aktivitet-vila osv i sitt liv. Man kan inte vila sig ur tristess… Oftast kan man inte heller vila sig ur stress. Men man behöver prioritera extra väl så att sina personliga ”energigivare” får större plats istället för att de plockas bort. Det är dessvärre lätt att plocka bort dem när man är låg eller stressad… Man hinner inte fika med sin vän, träna, baka eller vad det nu är man får en kick av. Och allt sämre mår man…

Oj vad mycket det finns att skriva om detta! Knåpar nog ihop ett inlägg om stress och vad det egentligen är framöver 🙂

Annonser

Författare: Levaklokt.se

Tjej mitt i livet som vill leva klokt, inspirera och njuta av allt som livet ger. Naturligt, arteget och glutenfritt för en bättre hälsa. Lic. Livsstilskonsult och Dipl. Kostrådgivare utbildad hos Anna Hallén våren 2016

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s